Galleria Ferrari

• Robin van Tiel

Hoi,

Ik wil graag het museum van Ferrari bezoeken, ook wel Galleria Ferrari genoemd. Ik weet dat ze een website hebben en dat ze in Maranello zitten. Maar heeft iemand nog tips?

Mijn belangrijkste vraag is:

Wat is er precies allemaal te zien? Is het de moeite waard?

Is er ook een testcircuit in de buurt waar we op een doordeweekse dag een goede kans hebben om Ferrari's te zien knallen?

Ik ben ook een echte verzamelaar van Ferrari schaalmodellen zijn ze daar goedkoper of dezelfde prijzen?

Mvg, Robin.

• mark

antw. vraag 1: New 612 Scaglietti exhibition

Maranello, 14 January 2005 - In December 2004 a new themed exhibition dedicated to the latest Ferrari 2+2, the 612 Scaglietti, was inaugurated.

Exhibition of 8 cylinder Ferraris

Maranello, 14 January 2005 - We now enter the final few days of the show dedicated to the 8 cylinder Ferraris.

All the 2+2 models at the Galleria

A new exhibition on the historic range of F1 engines at the Galleria Ferrari

The ‘Enzo Ferrari’

Ferrari 246 F1

testcircuit is in de buurt: Fiorano: weet niet wanneer ze gaan trainen.

Ik ben er één keer geweest en toen had ik geluk.

Ik geloof dat ze betaalbare modellen hebben, want ik heb in de Ferrari Store in Rome afgelopen februari nog een 575 M gekocht die niet té duur was.

Veel plezier

• mark

Ik heb een plattegrond ingescand hoe te rijden naar Fiorano.

Destijds heb ik er (vanuit één of andere mast) foto's gemaakt dit ik op de kaart heb gemerkt.

Ik hoor het wel als je hem wilt hebben

• roger

het is zeker de moeite waard om naar de galleria te gaan ben er dit jaar ook geweest

het staat in het teken van de formule 1

5 jaar geleden ben ik er ook geweest toe zag het er heel anders uit

het is veel mooier geworden

ook kun om het fabrieks terein lopen (is wel een lange wandeling)

heb 5 jaar geleden spionage foto's gemaakt van de 360 modena

de nieuwste ferrari's staan ook tentoongesteld op de tweede verdieping

ik was onder de indruk ervan

ik ben een superfan van het merk ferrari

5 jaar gelden kwam ik ook jean todt nog tegen

ik hoop je hierbij voldoende geinformeerd te hebben

adres gegevens kan ik je nog wel toe zenden als je dat wilt

heb een folder van de galleria van dit jaar (2005)

groeten roger

• Michel Boll

Hoi Robin,

Doen! Is fantastisch en onvergetelijk om daar rond te lopen.

Afgelopen maandag (23 jan) was ik in de gelegenheid om vanuit Bologna Maranello te bezoeken. Met de trein naar Modena is prima te doen. Bij het treinstation is een klein busstation waar je de bus kunt pakken naar het grote busstation (erg handig…). De bus naar Maranello gaat echter niet zo vaak als je zou willen: als je de blauwe bus in baan 2 van 09:00 niet haalt, zit er niets anders op dan bijna 2 uur te wachten op de volgende!!! Daar had ik geen zin in, dus nam ik een taxi die mij voor de deur afzette (het noemen van Galleria Ferrari is voldoende) voor zo'n 25 Euro. Het zelfde probleem heb je met de bussen terug naar Modena: waardeloze schema's!

Het museum is top en is elke dag open van 09:00 tot 18:00. Entree is 12 Euro p.p.

Ze hebben bewust geen touwen/hekken om de auto's om de Ferrari-beleving optimaal te laten zijn…..nergens aankomen :-)

De begane grond herbergt naast de winkel en restaurant de meeste formule1 zaken. De eerste verdieping van het museum was om je vingers af te likken: o.a. 288GTO, F40, F50, Enzo :-) Ik had mazzel dat ik de eerste en enige (!) bezoeker was op maandagochtend, zodat ik mooi foto's kon maken met puur auto's zonder toeristen. Ze schuiven wel vaak in de opstelling en de verschillende typen: ik heb de tentoonstelling over de 2+2 niet gezien. Er was nu een opstelling in het amfitheater van ‘de grote 12 cilinders’, al miste ik daar bijv. wel de Testarossa. Verwacht dus niet dat je alle auto's er tegenkomt.

Heel Maranello ademt Ferrari en je snapt niet dat er zo veel souvenierwinkels bestaansrecht hebben. Onvoorstelbaar hoeveel spul je kunt kopen. Wellicht handig om van te voren een budget in te stellen of om na te gaan wat je écht wilt hebben. Over het algemeen vond ik het prijzig allemaal.

Uit het museum komend moet je linksafslaan en door blijven lopen totdat je aan je rechterhand de garage ziet van de Ferrari Club Maranello; in de zijstraat zit de hoofdingang van Fiorano en in het linker zijstraatje daarvan kom je bij een hek met uitzicht op een stuk circuit (pas op het prikkeldraad).

Ik had echt mazzel dat ik een gele 599 GTB tegenkwam die een demo driften gaf!!! Een zoomlens en een snelle sluitertijd help om de foto's de moeite waard te houden. Wanneer er getest wordt valt niet te zeggen, al is de kans daarop door de weeks natuurlijk het grootst. De formule1 auto's hebben een eigen circuitingang, maar de straatauto's rijden gewoon over de Via Dino Ferrari langs het museum!

Aan de Via Musso, een zijstraat links van de fabriekshoofdingang, is een tweede poort waar de kans om straatauto's te zien het grootst is.

Verder moet je maar gewoon een beetje rondlopen en genieten van het feit dat (hoewel voor ons iets bijzonders) Ferrari in Maranello iets heel gewoons is.

Veel plezier,

Michel

• T HERMES

HALLO ROBIN,

GA NAAR WWW.TOONSFERRARIES.NL EN KIJK BIJ LINKS

DAN KRIJG JE EEN INDRUK WAT ER TE ZIEN IS IN MARANELLO

IK GA ZELF DIT JAAR VOOR DE 8E KEER NAAR ITALIE (GARDAMEER)

EN BEZOEK MARANELLO 2X PER WEEK

GROETEN, TOON