zin en onzin distributie riemen

• Richard de Haan

Beste allemaal,

wie heeft voor mij de juiste antwoorden ? Betreft distributie riemen voor een 308QV uit '85.

Het boekje zegt vervangen na 20.000 km of 2 jaar. De lokale dealer ziet ze liefst elke week gewisseld. Maar wanneer moet je ze nou vervangen ? Hoeveel tijd, hoeveel km ? Kun je zien of ze vervangen moeten worden ? De mijne zitten er 4 jaar op, 7000 km gereden…..

• Nick

Voor mijn Mondial QV zeggen ze:

Of om de 3 jaar

Of om de 20.000km.

Ik vervang gewoon om de 3 jaar de riem, wil het risico niet lopen.

Greetz,

Nick

• Dr. Bob

Ik zou de tijden aanhouden die in je onderhoudsboekje worden gegeven. Distributieriemen slijten ook als de motor niet draait en daarom staat er ook een max aantal jaar voor. Uiteraard kan je het risico nemen om ze niet te vervangen, het kan goed zijn dat dit goed gaat, maar als je distributieriem een keertje knapt, reken dan op een hoop motorschade.

Dit onderwerp is ook kort besproken op deze link: http://www.ferrariforum.net/forum/viewtopic.php?t=3666

Het is engelstalig, maar legt het iets uitgebreider uit dan ik kan met mijn beperkte kennis.

• michiel

De distributie is de levensader van je motor, daar ga je dus geen risico's mee nemen. Boekje aanhouden is het beste, tenzij je d'r heel agressief mee rijdt, dan is vaker wisselen aan te raden.

Michiel

• Rob

Richard, Mijn idee is dat de D.riemen bij jouw moeten worden vervangen, en wel hierom. kijk naar het aantal jaren van de riemen, ik zelf vervang ze altijd na 3 jaar in mijn 308GTB van 1977. ongeacht het aantal k.m. Je kunt zelf zien of ze versleten zijn door de riemen een kwart slag te draaien en te kijken of er geen ronde kanten aan de tanden zitten of zoals in jouw geval vooral geen haarscheuren in zitten door het uit drogen. Onthoudt goed dat als een van die riemen breekt je meestal een paar kleppen en of zuigers moet vernieuwen wat een flinke Euro aanslag is.

Denk hier maar eens aan.Veel plezier Groetjes Rob.