Beste Dave,
De 400 is gebouwd in verschillende versies. De eerste versie had carburateurs en een handbak, later volgden automaten en injectiemotoren. De ultieme versie was de 412, die net effe moderner oogt dan een 400.
In principe kan je aan de typeaanduiding van een Ferrari 400 min of meer zien waar het om gaat. Een 400GT heeft carburateurs en een handbak of automaat, een 400 i heeft een injectiemotor en vrijwel altijd een automaat. Ik ben althans nog nooit een handbak in die uitvoering tegengekomen. De auto's zijn veel in ‘gedekte’ kleuren als grijs en lichtblauw geleverd.
Een 400 is inderdaad verkrijgbaar voor 16500 euro (zelfs nog wel lager), maar dan heb je waarschijnlijk een bruingelakte met een uitgewoond interieur en een blok dat dringend revisie nodig heeft. Bedenk dat het onderhoud van een 12 cylinder Ferrari een vermogen kost en niet alle onderdelen meer makkelijk leverbaar zijn. Ook loopt een automals deze meestal op Super met zoveel mogelijk lood, en dat ongeveer 1:6 tot 1:7. Ook de verzekering is vaak even schrikken.
Op internet vind je 400's tussen de 15000 en 25000 euro, onder andere Almere Classic Cars en The Gallery in Brummen willen ze nog wel eens aanbieden. Ook Van Vliet in Nieuwerkerk ad Ijssel heeft ze van tijds tot tijd. Verder gewoon Marktplaats.nl en Autiotelegraaf in de gaten houden, of een zoekopdracht plaatsen bij Automobili Superleggera Sport e Veloce (zie op marktplaats onder Maserati). Het is verstandig om een hele trits wagens te bekijken en niet de goedkoopste te pakken. Koop in ieder geval nooit van je laatste geld een Ferrari, maar zorg dat je reserves hebt om (noodzakelijke) servicebeurten te kunnen laten uitvoeren.
Niet al te lang geleden heeft het Engelse blad Classic Cars een uitgebreide test gehouden van verschillende “betaalbare” Ferrari's met daarbij hun voor en nadelen. Moet ongetwijfeld na te bestellen zijn. Andere nuttige bronnen van info: de bladen Ferrari World, Cavallino Magazine, Forza magazine en Autonet Classic & Racing in Rotterdam
Suces,
Michiel