Verzameling

  • Erwin Visser

    Hallo.

    Ik ben 16 jaar oud en ben een enorme Ferrari fan. Omdat ik me geen echte kan veroorloven hou ik het maar bij schaalmodellen van 1:18.

    Ik heb er in totaal 10. 2 van Hot Wheels, 1 van Shell en 7 van Bburago. Nou wil ik graa weten wat mijn verzameling waard is.

    Ik zal de prijzen waarvoor ik ze gekocht heb noemen: Die van Shell: fl.25,- (250 Testarossa) , van Hot Wheels: 1 van ?34 (550 Barchetta) 1 van ?40 (enzo) en die van bburago waren allemaal ?25 (250 Le Mans, 250 GTO, Testarossa, 288 GTO, 348 TB, F-40 en F50).

    Maar nou is er een probleem, ik heb op 1 na (die van de Enzo) alle dozen weggegooid. Heeft dat onvloed op de waarde? Ik doe het gewoon als hobby en ga ze nooit verkopen dus gaat het me niet om geld, maar ik wil het graag weten. Dus heeft iemand er een schatting van, vertel het me.

    Groeten: Erwin

  • rp

    Hallo erwin,

    ik verzamel al meer dan 25 jaar modellen. Soms beinvloed het weggooien van een doos de waarde van een model al zal dat met de huidige massaproduktie wel meevallen. Als we vooruit konden kijken….

    Als je je modellen echter wilt verkopen zal de koper altijd als argument gebruiken “ja, maar de doos is er niet bij”. Mijns inziens is dat onzin of je moet puur voor de belegging kopen.

    Moet je eens kijken wat een enorme berg dozen je op zolder krijgt als je alles bewaart. Ik heb nu na 25 jaar verzamelen ruim 5.000 modellen (Geen Ferrari maar Porsche). Als ik van alles de doosjes zou hebben dan mag ik wel een aparte garagebox huren alleen daarvoor.

    Anderzijds, als je je verzameling uitbreidt is het best de moeite waard op een beurs te kijken naar modellen die zonder doosje vaak wel wat goedkoper zijn.

    Over Ferrari gesproken…. ik ken een verzamelaar die ruim 25.000!! verschillende Ferrari modellen heeft (en nog een flink aantal echte). Maar ja, je hebt altijd baas boven baas.

    Veel verzamelplezier.

    Rene

  • Bella Ferrari

    Kijk eens op www.ebay.nl daar worden regelmatig modellen aangeboden. Tegen zeer wiselende prijzen. Misschien kun je dan een beetje de waarde bepalen. Vooral zeldzame modellen met doos zijn veel waard, maar dat is redelijk logisch. Overigens worden er soms belachelijke prijzen gevraagd hoor. Ik heb zelf een aardige collectie schaalmodellen. Ik heb geen idee wat ze waard zijn, maar ik weet wel dat ze voor mij meer waard zijn dan voor een ander. Ik heb nooit dozen bewaard, ik zou niet weten waar ik ze laten moet.

  • Erwin Visser

    Deze is voor rp: Dat laatste had je dus niet moeten vertellen. Nou ben ik in een heel diep gat gevallen! Hahaha! Overigens is het natuurlijk mijn grootse droom om eens mee te mogen rijden in een echte Ferrari. (niet echt rijden omdat ik nog geen 18 ben hahaha) Maar ik weet niet hoe ik dat aan moet pakken. Dankzij Bella Ferrari heb ik de datum van Viva Italia opgeschreven.

    Maar voor mij zijn de modellen ook veel meer waard.

  • Niels

    Modellen zijn altijd meer waard met doos, zeker als het om speciale verpakkingen gaat (denk aan de Verstappen Canada 2000 versie van Minichamps). Maar ook reguliere verpakkingen vergroten de waarde. Doosjes hebben toch ook een tijdselement in zich aangezien ook deze dingen van tijd tot tijd veranderen.

    Wat betreft je verzameling: de verkoopwaarde zal altijd veel lager liggen dan je eigen inkoopprijs (muv over het algemeen limited editions) zeker bij massaprodukten als Bburago. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar dat hangt bijvoorbeeld van kleur, uitvoering etc. af.

    Wat betreft dozen, tja, ik bewaar ze wel allemaal en het neemt inderdaad wat ruimte in (gelukkig verzamel ik alleen 1/43 en met om en nabij de 300 valt het nog allemaal reuze mee!) maar toch vind ik het zonde om ze weg te gooien. De meeste doosjes kan je toch redelijk compact maken: karton uitvouwen en platvouwen en de plastic doosjes van hetzelfde merk inelkaar stapelen.

    Ik ben inderdaad wel zo'n type die vaak van koop afziet indien het doosje ontbreekt, hoewel dit eigenlijk waanzin is…

    Je moet gewoon verzamelen wat je leuk vind en bewaren wat je wil. Ga er altijd maar vanuit dat verzamelen geen goede investering is :-)

    Niels